Sunday, July 12, 2009

Pilih Kasih



Untuk bertemu dengan Allah,kita perlu bersaing.

Siapa? Ya,kitalah.

Kerana ada pilih kasih dalam perlumbaan ini.

Dan proses pemilihan kasih ini banyak peringkatnya, dan banyak peperiksaan yang perlu ditempuh.

Kenapa macam rumit je?

Sebab hadiahnya: SYURGA.

Syurga terlalu mahal, nikmatnya tidak pernah terlintas di hati manusia walau sedetik pun. Itu rasionalnya, ada pilih kasih dalam perlumbaan ini.

Peperiksaan macam mana?

Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya.
(Al-kahfi:7)

Dan demi sesungguhnya! Kami benar-benar akan menguji kamu (wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang berjihad dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar (dalam menjalankan perintah Kami) dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu.
(Muhammad:31)

Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangannya)?
(Ali-Imran:142)

Macam mana nak jadi yang terpilih?

“Orang mu’min yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada orang mu’min yang lemah. Namun keduanya itupun sama memperoleh kebaikan. Berlumbalah untuk memperoleh apa saja yang memberikan kemanfaatan pada mu dan mohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah merasa lemah. Jikalau engkau terkena oleh sesuatu musibah maka janganlah engkau berkata: “Andaikata saya mengerjakan begini, tentu akan menjadi begini dan begitu.” Tetapi berkatalah: “Ini adalah takdir Allah dan apa sahaja yang dikehendaki olehNya tentu Dia melaksanakannya,” sebab sesungguhnya ucapan “andaikata” itu membuka pintu godaan syaitan.”
(Riwayat Muslim)


Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.
(Al-baqarah:155)

Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu(dengan limpahan rahmat dan keampunan). Bersyukurlah kepadaKu, dan janganlah kamu ingkar kepadaKu.Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan Allah dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar.
(Al-baqarah:152-153)

Apabila hamba-hambaKu bertanya kepada engkau (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku memperkenankan permohonan orang yang meminta jika dia meminta kepada Aku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan aku serta beriman kepada Aku supaya mereka sentiasa berada dalam kebenaran.
(Al-baqarah:186)

Maka Dia mengilhamkan kepadanya jalan kejahatan dan ketaqwaan. Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa mereka dan sesungguhnya rugi bagi orang yang mengotorinya.
(As-Syams:8-10)

Sebelum menjadi insan terpilih, kita sendiri perlu memilih.

Iman atau nafsu yang digoda syaitan?

Moga penghujung hidup kita, kita menjadi golongan yang Allah pilih bersama kekasihNya yang lain...insyaAllah.

Mari jadi orang terpilih!!

No comments: