Friday, July 10, 2009

Kenapa mesti putih??

pertandingan mencari wajah yang lebih cerah

'saya kini dua tona lebih cerah'

'krim xxxx,menjadikan wajah anda lebih cerah dan jelita'

'for fairer skin'

'krim pemutih,tanpa pengelupasan '



Hmm.I've sick of it.

Why do people nowadays,especially women are too obsess to have a fairer skin? What's wrong with a black/dark skin?

I love this one:

'Black, and beautiful.'
Dark brown,and beautiful'
etc...

(Iklan ape ye??huhu)

My sister commented that,
'Black normally associated to evil, not beautiful, dull-especially when it comes to skin colour. If two kids come towards you, one black and the other one have a fairer skin, which one will you choose as the cutest one?Of course the fairer one'

I disagree with her answer.

That's what the society has generally accept. White- pure, and sincere. Yeah. But don't judge a book by it's cover.

I could not stand people who not being grateful for having a dark skin. It's all from Allah,isn't it?
Kenapa susah2 untuk cerahkan kulit, padahal duit tu boleh guna untuk beli benda yang lebih bermanfaat?I've just expressing my opinion, sbb bila tgk kaum sendiri,saudara semuslim masuk pertandingan untuk mencari wajah yang lebih cerah,saya terasa yang mereka ini sungguh rugi. Ya,sungguh rugi. Remaja sekarang perlu berfikir untuk lebih mengetahui mana yang penting,dan mana yang tidak.(fikh aulawiyat)

Ya,penting untuk menjaga kesihatan diri-saya setuju. Jadi tak salah untuk dapatkan rawatan muka-untuk dapat kulit yang lebih sihat.Saya sokong itu.

Mungkin orang akan cakap-'ya,kau cakap memang lah senang, kau xde masalah itu'
Semua yang kita ada ni milik kita ke??Kalau esok Allah tarik balik,tiada masalah pada Allah. Sesungguhnya semua itu mudah bagi Allah. Kita nak menyesal ke??
Kalau menyesal, pergi cari Tuhan lain, yang akan bagi terus kecantikan yang anda nak sangat.

But that's not important. What is more important--hati mesti baik. Kecantikan dalaman is more important.



Hmm. My friend out there!!!!

Please! There are other things that you should focus.

Cantik: PERHAMBAAN moden yang menyeronokkan. Tu je ke modal yang ade? Muslimahkah kita ini?


Apa2 pun: Niat itu penting. Setiap yang kita lakukan,tanya balik diri-untuk siapa aku buat ni, untuk menarik perhatian lelaki atau untuk dapat badan yang sihat agar mudah beribadah pada Allah?


Jaga2. Kita fitnah terbesar akhir zaman.

3 comments:

Zarith Shafie said...

"hitam mutu keunggulan"
hitam x smestinya x cute..
ada je istilah hitam manis.
tak semua putih itu bersih.
tak semua hitam itu kotor.
huu~~ persepsi.

btw,
Allah tidak melihat pada diri dan pakaian kamu, tapi Allah melihat pada amal kamu.

stuju, kecantikan dalaman lebih penting dari luaran,
and plus,
yang dalaman itu insyaAllah akan menampakkan kecantikan di luaran,
andai melihat bukan hanya pada mata zahir, tapi mata hati juga.

alhuda said...

ya,persepsi.

wanita fitnah terbesar.masyaAllah.

realiti skrg:nilai pada diri,pgkat,pencapaian etc tetapi terlupa nilai AGAMA mereka.

yang alim dijauhi,konon xsefikrah.
yang jahil jadi sahabat,konon lebih mudah 'masuk'.
ah.alasan.

"yg plg mulia antara kamu adalah yang paling bertaqwa"

Siti Fatimah Zaharah Zulkapli said...

hm.kita mmg fitnah terbesar zaman skrg.Ya Allah..lindungilah kami Ya Allah