Friday, July 31, 2009

Cerita Mazni...untuk kawan2 yang mengenalinya



"kita semua adalah daie sebelum kita semua adalah apa-apa".

Walau kita pelajar, doktor, guru atau apa sahaja yang kita mahu, if kita tak jadi apa yang Allah nak kita jadi, nilainya adalah ZERO.

"tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaKu"
(Az-Zariyat:56)

Bidang akademik ini adalah satu pelaburan untuk dakwah.

"Wahai serikandi Islam, perjalananmu telah bermula. Jangan memilih untuk pecut, pilihlah untuk maraton. Tetap istiqamah, tidak tercungap. Pemeliharamu adalah Allah, maka berharaplah kepadaNya. Kepada Allah lah saya,sebagai sahabat, melepaskanmu... Ingat, taqwa dirimu adalah penjanji syurga...ukhwah kita ini hanyalah booster..."

*******************************


Saya dah cakap hari itu. Kalau boleh saya tak nak hantar kawan2 saya di KLIA.



Bukan tak sudi, tapi hakikatnya saya akan mengganggu masa rakan saya untuk bersama keluarga ketika di KLIA.


I would prefer to come to their house and have a great time together,a few days before the departure.


Buat rakan2 lain, jangan anggap post ini khusus untuk Mazni kerana saya menyayanginya lebih, tapi boleh saya katakan hati ini digerakkan oleh Allah untuk meluahkan apa yang terbuku di hati setelah beberapa kali melihat rakan2 saya meninggalkan Malaysia untuk menuntut ilmu. Dan giliran saya akan tiba nanti.

Kunjungan saya ke KLIA semuanya diaturkan oleh Allah, kerana Allah izin ahad lepas(26 july) saya berada di sekitar KL bersama Ain=)




Kami menyedari, dalam suatu perjalanan/pengembaraan, kita mesti niatkan kerana Allah, kerana kelancaran suatu perjalanan itu atau kemudahan yang kita alami, semuanya daripada bantuan Allah.

**************************
Pada pukul 8.15malam.

Briefing selesai, kami berkejar mendapatkan Mazni.

"Mazni, we have to go now coz nnt lewat sgt utk naik --"
"Huda, saya kena masuk sekarang!"
"Hahh??"


It was so close. Allah izin kami berjumpa seketika. Lambat seminit, mungkin kami tidak dapat mencari Mazni lagi.

Then saat itu berlaku. Kami hanya melihat dari jauh setelah bersalaman, untuk memberi ruang kepada keluarga Mazni.




Ibarat final fantasy....



"Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh Syurga yang telah dijanjikan kepada kamu."
(Al-Fussilat: 30)


Di mana sahaja kamu berada, carilah keredhaan Allah.
Itulah penjanji syurga.

Buat Mai, Ain Rosni n Ajim, maaf tak dapat hantar atau berkunjung ke rumah semasa kalian bersiap untuk ke negara lain. Saya di kolej ketika itu.InsyaAllah doa saya sentiasa ada untuk kalian.

Buat Gmah, sungguh terharu ummi nak ikut waktu tu di KLIA dulu.=) Kebetulan saya cuti time tu.

Buat Wawa, syukur akhirnya dapat juga Huda datang ke rumah setelah sekian lama teringin utk datang=)Saya tau apa dalam beg anda haritu,hehe...


To Ain, thanx ya temankan...pengembaraan kita belum berakhir=)


Last thing that I learnt here:

"Huda, cuba tukar doa biasa Huda kepada doa yang lebih spesifik. Allah kan Maha Mendengar, dan barulah rasa special sikit sebab doa kita lain dari hamba Allah yang lain"

Ye. Saya setuju. Mesti la nak yang special~


YaAllah, jadikanlah kami hambaMu yang sentiasa mengutamakan pandanganMu daripada pandangan manusia lain. Sesungguhnya, nilai kami di sisiMu adalah lebih kami perlu utamakan berbanding nilaian manusia....

2 comments:

Anonymous said...

Huhu, CULDNT forget those sweet memory when we were togethr... Hehe, Miss Mahirah, any comment???

alhuda said...

hehe yup2 anonymous=)

miss mahirah can't answer right now coz she still unable to access to the internet~