Thursday, October 16, 2014

Rintihan Nuh

photo from generalwaruchi.blogspot
                              


Di dalam kalangan para Rasul, dia memiliki umur yang paling panjang.

Sebagaimana para Rasul yang lain, dia berdakwah kepada kaumnya siang dan malam.

Siangnya dia di kampung lain menyeru penduduknya agar mengesakan Allah, pada malam hari dia di tempat yang lain, setia menjalankan amanah yang sama seperti hari dan waktu sebelumnya.

Barangkali, jumlah pengikutnya antara yang paling sedikit berbanding rasul-rasul yang lain. Tempoh dakwah antara yang paling lama, bersama jumlah orang beriman yang paling sedikit.

Dia juga mempunyai keluarga. Namun tidak semua anak-anaknya beriman kepada agama yang dibawa oleh Nuh. Tak pernah ada sehari pun dia berputus asa untuk memujuk anaknya agar mengesakan Allah, hinggalah di saat-saat genting tatkala bah besar melanda, harapannya masih ada. Namun Allah lebih mengetahui, anaknya angkuh untuk teruskan pendakian ke tempat tinggi tetapi akhirnya gagal menyelamatkan diri.

Hati Nuh merintih.

‘Dia (Nuh) berkata, “Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam.
Tetapi seruanku itu tidak menambahkan iman mereka, malah mereka lari daripada kebenaran.
Dan sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka untuk beriman agar Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jari ke telinganya dan menutupkan wajahnya dengan baju dan mereka tetap mengingkari dan sangat meyombongkan diri.”

Dia mengadu sepuas hati kepada Allah. Menangis semahunya merayu kepadaNya. Kebimbangan yang dibebani oleh Nuh teramat besar. Sama ada kaumnya beriman atau kafir, itu lah yang akan menjadi corak kepada generasi yang akan datang. Generasi yang beriman dan bersyukur dengan nikmatNya atau generasi yang tidak gentar melanggar perintah Tuhan. Allahuakbar..

Janji Allah pun berlaku. Langit melimpahkan kandungannya, dan bumi memancarkan airnya. Bah besar berlaku dengan sangat pantas. Tiada tempat berlindung, melainkan golongan yang telah dilindungi oleh Allah, di dalam bahtera bersama pelbagai jenis haiwan atas arahan Allah SWT.

‘Binasalah orang-orang yang zalim’.

JanjiNya disempurnakan, banjir surut seperti sediakala. Namun hati Nuh  tetap hiba terkenang anak tersayang yang turut sama ditimpa azab. Kesedihan dan harapan Nuh yang tidak berbelah bagi pada anaknya ditegur oleh Allah kerana memohon sesuatu yang tidak diketahui Nuh akan hakikat sebenarnya.

“Ya Tuhanku, ampunilah aku, ibu bapaku, dan semua orang yang beriman lelaki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kehancuran”.

********************************************************************************************

Surah Hud, 12: 25-49

Surah Nuh, surah ke 71 daripada mula sampai habis.

Adikku,

Mari muhasabah kisah Nuh yang mulia. Setiap barisan cerita dan rintihannya di dalam Al-Quran, setiap satunya memberi ibrah yang berbeza.

Suratul Hud berkisar berkenaan arahan Allah dan suasana yang berlaku ketika itu.

Suratul Nuh khusus berkenaan rintihan Nuh pada Allah, tiada kisah sirah walaupun seayat.

Ibrah yang sangat terkesan pada jiwa kita tentang kesungguhan Nuh menyampaikan dakwah- kecintaan Nuh pada keluarga dan kaumnya agar terselamat daripada azab Allah- fitrah manusia yang punya limitasi dan akhirnya kembali pada Sang Pencipta untuk memohon kekuatan- juga takdir-takdir Allah yang berada di luar pengetahuan kita sebagai hamba…

Hentikan tangisanmu, adikku. Allah sentiasa bersamamu. Orang-orang mukmin sentiasa bersamamu.

Mari, kita bersabar seperti Nuh. Berusaha seperti Nuh. Bertawakal juga seperti Nuh.

May Allah loves you more than I do.

Friday, August 29, 2014

Mirror is us.


“Seorang mukmin itu adalah cerminan kepada mukmin yang lain"
( Hadis Riwayat At-Thabarani)

Tenang suami tercinta berbicara. Pandangannya tetap fokus kepada pemanduan. Sesekali dia menoleh menatapku yang sedang menadah telinga untuk mendengar sambungan kalamnya sebentar tadi.

“Cuba sayang beritahu abang apa sifat-sifat cermin?”, dia menduga.

“Hmm, cermin boleh pantulkan cahaya. We also can see ourselves dalam cermin. Dan cermin ni sangat penting dalam hidup seorang perempuan..hehe”, balas saya sambil berseloroh.

Si dia tersenyum lebar. Sengaja saya tidak memberikan jawapan yang lebih relevan kerana mahu menghayati jawapan yang bakal diberikan olehnya nanti.

“Betul la tu jawapan sayang. We can see ourselves dalam cermin. Sifatnya; cermin akan beritahu kelebihan dan kekurangan sebenar yang ada pada diri kita. Mana yang berlebih, kita rapikan di hadapan cermin. Mana yang terkurang, kita perbaiki supaya lebih elok. Dan satu lagi sifat cermin yang paling penting…cermin tak akan sebarkan kelebihan, kekurangan atau aib yang dilihat itu kepada orang lain.

Maka begitulah simboliknya kepada hadis yang abang sebut tadi. Dalam rumah tangga, suami isteri adalah cermin kepada satu sama lain. Kita saling meraikan kelebihan yang ada pada diri masing-masing, dan saling membetulkan kekurangan yang ada. Dan semua ini adalah di antara kita berdua sahaja, tidak disebarkan kepada orang lain”.

Subhanallah. Saya terpegun mendengar nasihat di sebalik simbolik cermin daripada hadis tersebut.

Hikmah(bijaksana) seorang suami dalam menyelitkan nasihat ketika permusafiran kami berdua.

Alhamdulillah, manisnya lanjutan taaruf pasca-nikah.

Dalam diam, saya berdoa kepada Allah agar memberkati suami tercinta dan agar Allah memelihara ikatan di antara kami berdua. Sungguh, ku mahu dia menemaniku di syurga kelak..



-husseinhuda-
080814


p/s: like my blog's name. mirror of life. juga ilham daripada hadis yang sama..

Monday, July 21, 2014

Jemputan Walimatul 'Urus

Bismillahirahmanirahim.



Assalamualaikum wbt, 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam kepada utusan yang mulia Rasulullah SAW dan para sahabat. 

Dengan rasa rendah hati dan penuh syukur ke hadrat Allah SWT, kami ingin menjemput keluarga, saudara mara, guru-guru, sahabat handai dan para kenalan untuk ke majlis walimatul 'urus kami.

Majlis Pihak Perempuan:

Sabtu, 9 Ogos 2014 bersamaan 13 Syawal 1435H
12.00pm - 4.00pm
Dewan Orang Ramai Rapat Setia,
Jalan Jaafar Taha, Rapat Setia,
31350 Ipoh, Perak.

Majlis Pihak Lelaki:

Sabtu, 16 Ogos 2014 bersamaan 20 Syawal 1435H
12.00pm - 4.30pm
Dewan Oncidium,
No 1, Jalan Anggerik Oncidium 31/67,
Kota Kemuning, Seksyen 31,
40460 Shah Alam, Selangor.

Semoga dengan kehadiran para tetamu berserta iringan do'a daripada kalian membawa keberkatan daripada Allah SWT.

Mohon do'akan agar baitul muslim yang bakal dibina sentiasa di dalam redhaNya, dipenuhi mawaddah dan rahmat Allah hingga dapat bersama-sama di syurgaNya. Allahumma amin.


Jemput ziarah ke laman walimah kami:
http://husseinhuda.wix.com/husseinhuda


(Special post buat kawan2 blogger yang tak ter-reach di medium fb/whatsapp. Minta maklumkan kalau nak datang dan perlukan kad ^^ )


Friday, July 4, 2014

Med school, no full stop


Bismillahi rahmani raheem.

In the name of Allah the Most Gracious and Most Merciful. I pray to Allah for His blessing and mercy upon all of us in this holy month of Ramadhan, the most awaited month alhamdulillah. Ramadhan kareem to everyone!! :)

Verily, there is no God but Allah and Prophet Muhammad SAW is His Messenger. I seek forgiveness from Allah for all of my shortcomings and weaknesses from the day He created me till the day I die.
‘O Allah, You are the great Forgiver, You love forgiving, so please forgive all of us..

Alhamdulillah, tsumma alhamdulillah. There is no other word or act that can replace the saying of hamdalah continuously and prostration to Allah SWT as a means to express my syukur, gratitude upon all of His blessing now and then.

End with medical school. End with tutorials, bedside teachings, portfolios, case write up, various types of continuous assessments and quizzes.

End with medical school. Life afterwards will be full with ward rounds, on calls, clerking jobs and despatch jobs. All of the cases in the wards are your long cases, and short cases will be seen in the clinics. Exam is everyday, every hour, every minute.

End with medical school. But you still need the anatomy notes from your first year of medicine, those thick textbooks of physiology, microbiology, pathology, medicine and surgery. You still have to refer to your pocket notes (which if you were to pile up all of these pocket notes, it will be thicker than your textbook!)

End with medical school. Very often during the houseman period, you’ll be condemned that you are not reading enough. The usual comment would be-‘Go back and read!’. During that moment you’ll be cursing yourself for not able to memorize it well, and you’ll be wondering how did you pass med school at the first place. Sigh.

Opss. I’m not whining. I’m just throwing my thoughts on how paradox it is when you’ve graduated from med school, the ‘school’ is actually never ends!

Yup, full stop doesn’t exist in medicine..

And this is the beauty of knowledge.
The more you learn, the more you don’t know.
Continuous learning process. The concept that all of us are well informed before we sail to the sea of journey called medicine.

I pray to Allah to make all of us steadfast and strong mentally, physically and emotionally in facing our future in this path. Renew our intention(niat), never stop make doa, and continuously support each other.


InsyaAllah. 


So long, penang!




alhuda
6 Ramadhan 1435H

Saturday, May 10, 2014

Dear blog

Assalamualaikum wbt,

Bismillahi Rahmaanir Raheem.

All praises to Allah, The Almighty God, the Creator and the Sustainer. I bear witness that there is no other God worthy of worship except Allah, and Prophet Muhammad SAW is His Messenger.

It has been a while since I wrote my last blog post. I thought I would be able to maintain to post monthly even a short line of sentence but apparently I didn't manage to do so. At the moment my friends and I are fighting in revising everything we could for our final year exams. Yup, for our very last exam in med school insyaAllah.

Many time it came across my mind that I wouldn't be able to finish revising all topic. The workload is very huge and the stuffs to memorize are just too much at this little time. Sometimes I was disturbed by the anxiety and worry of the exam everytime I meet my friends or go to the wards. Everyone looks stress, but we never forget to support each other. After all final med is about passing the exams together...

At this moment, I prayed to Allah to keep us in faith all the time, ease our difficulties, lift up the anxiety and shower us with Allah's Mercy. O' Allah, I am worried if I were too carried away with this dunya. Please help us to make this examinations as part of ibadah, in striving to be a better Muslim. O' Allah, please forgive me for all of my sins and ignorance, guide me with Your Nuur and please do not leave me to myself even for the twinkling of the eye. Ya Rabb, I put my life into Your Hands...

Amin ya Rabbal Alamin.