Tuesday, December 4, 2012

Shocking....UN vote changes nothing

Assalamualaikum wbt

Allahu akbar, I wish I could write more on this news but insyaAllah will do after I've done my exams next week. Need to prioritize my time, though at the same time I still want to keep updated with the issues.


Firstly, read this article: 


"Pertamanya, bagi mendapat taraf sebagai sebuah “negara pemerhati” semua pihak termasuk PA harus bersetuju dengan satu persempadanan negara, kerana tidak akan pernah wujud sebuah negara tanpa sebarang garisan fizikal sempadan. Dalam isu Palestin, perkara ini sudah pasti akan bersandarkan kepada apa yang disebut sebagai sempadan pra-perang 1967. Apakah Palestin sebenarnya bermula daripada tarikh keramat itu? Inilah jerangkap samar yang Yahudi sangat ingin PA terjun ke dalamnya sambil memejamkan mata rapat-rapat.
Pengiktirafan daripada PBB ini juga bermakna PA harus menghadiahkan sebuah pengiktirafan balas kepada hak sebuah negara yang dinamakan sebagai Israel yang akan akhirnya membolehkan mereka terus bertapak di atas 80-90% bumi Palestin yang dibolotinya dengan sokongan padu PBB pada masa itu. Jika inilah kesan dan akibatnya dengan pengiktirafan yang diterima oleh PA pada 29 November 2012 itu, maka ia adalah suatu jenayah dan pengkhianatan yang maha besar ke atas rakyat Palestin dan seluruh umat Islam yang sudah tentu akan membawa akibat yang amat memeritkan nanti bukan saja kepada Palestin tetapi kepada umat Islam sedunia."
Then, another journalist also discussed the same issue: 
"Already, the bait-and-switch has happened. Just a day after the UN vote, Abbas poured cold water on any such hope. "We now have the right to appeal the ICC, but we are not going to do it now and will not do it except in the case of Israeli aggression," Abbas told reporters. While Palestinians in Gaza still mourn, and those in the West Bank struggle to retain their land as Israel and its settlers steal it, the ostensible Palestinian leader sees no Israeli "aggression"."
With a video from Youtube by the same journalist:


Lets analyze the issue. 
Pemahaman terhadap isu ini sangat crucial pada semua umat Islam.

No comments: