Wednesday, December 1, 2010

R dan C


























Assalamualaikum wbt,

Moga sentiasa dalam peliharaan Allah SWT tidak kira di mana sahaja kalian berada.

Sengaja saya memilih tajuk 'R dan C', untuk membawa mood yang ceria kepada semua. Currently Dublin sedang mengalami snow yang agak tebal, dan tekanan kerana cuaca yang sejuk, sistem transportation yang agak terganggu, jalan yang berais, kotor, licin dan becak, menyebabkan kebanyakan people around here agak emotional. Salah sikit, cepat sahaja hendak marah. Berbeza pula ketika musim bunga atau musim panas yang segalanya bagaikan baik belaka.

Psychologically, weather does influence human emotion. Doanya Allah pelihara kita semua daripada bahaya dan keburukan dalam menghadapi cuaca sebegini. Sesungguhnya semua ini datang daripada Allah, sebagai peringatan dan juga petunjuk.

*******************

R dan C. Reputation and Character.

Teringin untuk berkongsi tazkirah yang saya dengar baru2 ini.

Between reputation and character, ada perbezaan yang sangat ketara.

Tetapi ia digandingkan kerana sebahagian besar daripada kehidupan manusia dihabiskan untuk membina salah satu daripadanya.

Segala tenaga, wang dan masa dihabiskan untuk membina reputasi diri.

Segala tenaga, wang dan masa dihabiskan untuk membina karakter diri.

Reputasi diri, jika didefinasikan daripada sudut keduniaan adalah keghairahan manusia dalam mengejar sesuatu yang akan memberi keuntungan kepadanya. Seringkali kita lihat dalam kehidupan di sekeliling, orang yang dikatakan bereputasi tinggi adalah orang yang berjaya dalam menggapai apa yang diidam-idamkan. Kejayaan demi kejayaan diperolehinya, dan semakin banyak kejayaan yang dikecap, semakin tinggi reputasi yang dibina.

Golongan yang sebegini berada di status atas dalam hierarki masyarakat, kerana pencapaian mereka.

Karakter diri pula, adalah sifat atau sikap manusia yang di bangunkan (develop). Saya maksudkan di sini adalah pembinaan karakter yang menjadikan manusia menjadi lebih baik, kerana hakikatnya setiap manusia punya karakter yang tersendiri. Karakter yang buruk tidak perlu dibangunkan, ia muncul sendiri hasil daripada hawa nafsu, dan godaan syaitan. Allah berfirman dalam surah as-Syams ayat 8-10,

"Maka Dia mengilhamkan kepadanya jalan kejahatan dan ketaqwaan. sungguh beruntung bagi orang yang menyucikan (jiwa itu), dan sungguh rugi orang yang mengotorinya"

Golongan yang memilih untuk menjadi lebih baik akan berusaha untuk memanfaatkan hari-hari yang dilaluinya supaya tidak rugi di kemudian hari. Ini bermakna, dalam setiap tindakannya, ia akan pastikan ianya adalah baik dan tidak menzalimi orang lain. Inilah akhlak Islam, yang sentiasa menyuruh umatnya supaya berbuat baik sesama makhluk Allah.

Orang yang tinggi reputasi, belum tentu kejayaannya mampu memberi manfaat kepada orang lain. Belum tentu cara yang digunakan untuk menggapai kejayaan itu adalah cara yang Allah redha.
Manakala orang yang membina karakter ke arah kebaikan, usahanya akan dipastikan tidak bercanggah dengan apa yang Allah suruh, dan natijah daripada usaha itu juga adalah pembinaan reputasi yang baik secara tidak lansung.

'La,ni cuma permainan kata-kata sahaja!'

Huhu. Ya, mungkin permainan kata-kata sahaja. Tetapi apabila kita berada di situasi di mana semua orang sedang melihat kita bekerja, ketika itulah niat untuk belajar membina karakter yang baik boleh berubah kepada pembinaan reputasi di mata manusia. Moga Allah pelihara niat kita semua.

Setiap apa yang kita lalui, adalah suatu pelajaran untuk kita.
Setiap apa yang kita kecapi, adalah suatu ganjaran dari Nya.

Maka bersyukurlah sentiasa, dan manfaatkan setiap peluang yang ada.

Moga setiap amal kita bakal membentuk peribadi Muslim yang soleh. Dengannya, Allah akan meredhai kita. InsyaAllah.









2 comments:

mazni mahirah said...

jazakillah 'kak'..hee;)
such a nice 'morning reminder' for me..
untuk memulakan permulaan hri dgn niat yg benar..
membina karakter diri untuk mjadi hebat
bukan hanya dipandang hebat reputasinya

ya..bila mereka memandang, kadangkala pembinaan karakter terjejas dengan sibuk menjga reputasi.

reputasi di hadapan Allah yg perlu dipelihara..

http://maznimahirah.blogspot.com/2009/01/hebat-atau-dipandang-hebat.html

sayang kamu..

alhuda said...

kena utamakan pandangan Allah daripada pandangan manusia...

syg kamu juga!!*hugss*