Friday, December 17, 2010

Saat syurga beralih tempat

Bismillahirrahmanirrahim....


"Dan diantara tanda-tanda kebesaranNya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenis kamu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kebesaran Allah pada kaum yang berfikir.'
(Ar-Rum,30: 21)


Fitrah.

Qada' dan qadr.

Mardhotillah.

Kombinasinya tetap akan berakhir dengan satu matlamat, yakni mardhotillah. Tiap saat, tiap waktu, seorang hamba yang beriman tidak punya hajat lain, melainkan supaya tiap tindakan dan usahanya mendapat redha dari yang Maha Memberi dan Mengetahui.

Begitu juga dengan menguruskan fitrah dirinya.

Rasulullah SAW pernah menegur seorang lelaki yang berniat untuk berpuasa sepanjang tahun, dan tidak mahu berkahwin semata-mata untuk mengabdikan diri kepada Allah, dengan mengatakan bahawa baginda berpuasa dan berbuka, dan juga bernikah.

Kerana fitrah yang dikurniakan Allah, Hawa diciptakan sebagai pasangan buat Nabi Adam a.s sebagai pengubat kesepian yang dirasainya walaupun berada di syurga Allah yang penuh dengan segala kenikmatan.

Rezeki, jodoh, ajal maut adalah rahsia-rahsia Allah. Namun setiap hambaNya diwajibkan berusaha untuk mengubah nasibnya ke arah yang lebih baik, bukan hanya menunggu dan merenung hidupnya tanpa berusaha apa-apa.

Bercakap soal jodoh, we never know who, when, and why. Saat ini management hati dan perasaan perlu seimbang, supaya tidak bercanggah dengan apa yang Allah redha, juga tidak terpengaruh dengan syaitan yang membisik supaya tergelincir dari landasanNya.

Cinta, hakikatnya hanyalah wasilah(jalan) atau alat untuk mencapai redha Allah. Sekiranya cinta membuatkan kita lupa apa matlamat hidup kita, maka itulah yang dinamakan buta. Hakikat bahawa hidup untuk beribadah kepada Allah dan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi perlu sentiasa disedari, maka cinta adalah pengikat di antara orang-orang beriman lelaki dan perempuan untuk bersama-sama melaksanakan matlamat ini.

Allah berfirman dalam surah At-Taubah, 9:71,

'Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh berbuat yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, melaksanakan solat, menunaikan zakat, dan taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka akan diberi rahmat oleh Allah. Sungguh, Allah Maha Perkasa, Maha Bijaksana.'


Moga pembinaan baitul muslim yang dihajati, sentiasa dipenuhi dengan sifat taqwa sebelum, semasa dan selepas prosesnya.

Tiada lain, hanya mengharap redhaNya.




Pesanan kakak: manfaatkan peluang yang ada bersama ummi, taatilah dia sebelum syurgamu beralih tempat yakni ketaatanmu bertukar kepada suami, dan redha Allah ada padanya.



********************

And the Big Day has come~ (^_^)

18th Dec 2010/12 Muharram 1432H


" Ya Allah,
Satukanlah hati kedua mempelai ini seperti Engkau satukan hati Adam dan Hawa, Yusuf dan Zulaikha dan seperti Engkau satukan hati Muhammad SAW dan Siti Khadijah. Semoga Allah memberkati dan menghimpunkan kamu berdua kebaikan dan keberkatan di dunia dan akhirat “


Dear my beloved sister, congratulations :)

(This is my blog version since the card that i posted to you tak reach home lagi)

Since i was born, until now, you are my best sister ever!

I'm gonna miss you so much, and sorry for unable to be there to help you with all of the wedding's preparation, insyaAllah my prayers are always with all of you.

I pray for Allah to bless you and your future husband till jannah, and make your marriage as a way to reach mardhotillah.

I pray for Allah to give everyone strength, since i know it is not easy handling such big event-plus this is our first wedding occasion.

I pray for Allah to bless the majlis, before and after, bless to all of our guests who come, and to all who has put their effort to help you with every single thing.

I pray for Allah to strengthen love between both of you, blesses you with zuriat soleh solehah, and mawaddah wa rahmah for all years.

I love you so much, and sisterhood forever :)


(i wasn't there during your graduation)

(i was grateful to be here)

(was grateful during hari raya)

And~

(no pics of her wedding yet, huhu-but the caption would be: i really wanna be there!!)

Tak apa. Tapi saya sgt gembira untuknya :)


Doakan mereka ya~








No comments: