Saturday, September 18, 2010

secebis nikmatMu, aku rindu

30 Ramadhan 1431
"Eh, macam mana nak tidur ni? Nak kena susun tempat tidur lelaki dan perempuan ni..", luah Wardah ketika melihat adik-adiknya sudah mengangkat tilam dan bantal untuk persiapan tidur. Esok merupakan hari raya, jadi rumah nenek dipenuhi dengan sanak saudara yang pulang dari jauh.

"Yang perempuan, tidur dalam bilik...lelaki tidur di bahagian luar," arah nenek yang tiba-tiba muncul di muka pintu untuk ke ruang tamu tingkat atas.

'Eh, tak muat juga rasanya..bilik ada dua saja, sedangkan perempuan ada 10 orang. Bilik ni dah la kecil', getus hati Wardah, namun hanya didiamkan saja cetusan hatinya kerana tidak mahu memanjangkan bicara memandangkan terdapat sepupu-sepupunya yang sudah mengantuk.

Dalam pada Wardah dan adik-adiknya menyediakan tempat tidur di bahagian luar, dua orang sepupu mereka sudah lena dan selesa di atas katil di dalam bilik yang sepatutnya dapat memuatkan 3-4 orang.

Setelah disusun tempat tidur, Wardah menyedari bahawa tempat yang tinggal untuk umminya tidur adalah di atas lantai, bersebelahan dengan katil.

'Ish, tak patut mereka tidur dahulu ni, tanpa memikirkan orang lain. Kasihan pada ummi,' getus hati Wardah lagi, kurang senang tentang tindakan sepupunya yang mementingkan diri sendiri.

"Tak mengapa. Ummi tidur di bawah saja", luah ummi secara tiba-tiba, bagai dapat membaca isi hati anaknya itu.

Wardah menyediakan tempat tidur untuk umminya, dan ummi mengajaknya untuk turut tidur bersama-samanya di situ. Wardah hendak menolak, kerana dia tahu kawasan tersebut akan bertambah sempit jika Wardah turut tidur di situ.
Namun Wardah mengangguk sahaja, akur dengan ajakan umminya. 'Bukan senang dapat tidur dengan ummi dah besar-besar macam ni,' bisik Wardah sambil tersenyum.

"Eh, ummi. Ini macam beg Azri je." Pandangan mereka tertumpu pada sebuah beg bersebelahan dengan katil.

"Nanti kalau Azri masuk bilik ni, untuk ambil barang ke, macam mana? Kita dah nak tidur dah ni..," luah Wardah kerisauan, kerana bimbang terdedah aurat mereka jika sepupunya memasuki bilik tersebut sebentar.

"Tak apa, kita tidur sambil pakai tudung, ya? Ingat, tutup aurat kerana Allah," balas ummi tenang.

Terkedu Wardah seketika. Pernyataan daripada ummi mengejutkan, namun tidak menghairankan kerana sejak Wardah kecil lagi ummi memang sudah mendidik anak-anaknya supaya membuat sesuatu itu semata-mata kerana Allah. Apabila setiap tindakan diniatkan keranaNya, tiada rasa lelah dan penat melakukannya kerana mereka yakin bahawa Allah Maha Melihat usaha mereka untuk menjaga hakNya. InsyaAllah, segala pekerjaan akan dipermudahkan olehNya kelak.

'Allahuakbar..ikhlasnya dirimu dalam menjaga syariatNya. Ya Allah, ku bersyukur dengan nikmatMu yang mengurniakanku ibu yang sangat mencintaiMu dan mengajar kami untuk turut sama mencintai Engkau..'. Menitis air mata Wardah setelah diperingatkan sebegitu oleh umminya. Cepat-cepat dikesat agar tidak disedari ummi.

Sambil berbaring, Wardah termenung seketika. Wardah terkenang akan sikap sepupu-sepupunya yang suka mementingkan diri sendiri, dan kurang mesra apabila mereka berkumpul beramai-ramai. Di manakah salahnya? Wardah sedar, sikap mereka yang sebegitu bukanlah salah sesiapa. Ia adalah kesan daripada hubungan silaturrahim yang lemah di antara mereka.

Saat itu, Wardah begitu merindui rakan-rakan sefikrahnya. Rakan-rakan yang terlalu baik denganya. Rakan-rakan yang sentiasa membetulkannya ketika salah, dan menyokongnya tatkala susah. Seketika itu juga jari-jemarinya pantas menaip mesej di telefon bimbit Sony Ericsson miliknya.

To: Dina Dublin

'Salam Dina..nk taip jg bnda ni kt awak..btpa ukhwahfillah tu melampaui btsan ktrunan dan ptalian drah..alangkah indahny saat2 bsama sisters..i just can't find that feeling saat bsma spupu2 di kmpg ni..sgt mrndui sisters skrg..'

[Message sent]


Beberapa ketika kemudian, ringtone mesej Wardah berbunyi.

[Message received]

From: Dina Dublin

'Wardah..so true..i feel the same too =( pdhal daie ptt mrasa syg pd smua org dskeliling mrka..indhny brukhwah fillah ssma kita hgga sggup bkorbn sglany demi sisters yg dsygi..anugerah yg Allah bg agr kekal tsabat pd jln dkwah ini d saat yg lain xfhm pjuangn kita..Wardah, Allah itu best! T_T'



'Astaghfirullah..benar kata Dina. Seorang daie perlu mencintai sekalian manusia yang ada di sekelillingnya. Kerana kita yakin bahawa cinta dan kasih sayang yang mampu menyentuh hati manusia.Astaghfirullah..dan inilah suatu nikmat dari Allah, iaitu nikmat kemanisan berukhuwah keranaNya, yang dikurniakan agar setiap hambaNya saling bantu membantu antara satu sama lain, kerana tugasan menyampaikan kalimah Lailahaillah penuh dengan cabaran dan dugaannya..dan kita tak kan mampu melakukannya berseorangan...yaAllah, ampunkan dosaku yang selalu tersasar dan lalai dalam beribadah kepadaMu..yaMuqallibal qulub, tsabbit qulubana ala deenik....'

Mengalir lagi air mata Wardah.

'Aku tak patut lagi rasa sebegini. InsyaAllah, perlu mula kembali membina ukhwah dengan sepupu-sepupuku. Agar suatu hari nanti dapat juga sama-sama merasai nikmat kemanisan berukhwah ini, insyaAllah', getus hati kecil Wardah, membina azam.

Penghujung Ramadhan pada kali ini benar-benar meninggalkan kesan yang mendalam kepada dirinya. Inilah antara tarbiyah Ramadhan, saat dan ketikanya untuk Allah menegur dan mengingatkan kita, dan beruntunglah bagi orang-orang yang mengambil pengajaran.


*********
"Wardah, bangun nak. Dekat nak subuh dah ni. Sempat lagi untuk solat sunat sekejap,' ujar ummi yang sudah lengkap bertelekung.

Dalam keheningan sepertiga malam yang terakhir, memasuki 1 Syawal 1431H..

Wardah berteleku di atas tikar sejadah, bertafakur memuji kebesaran Allah di hari kemenangan Islam. Moga hari ini lebih baik daripada hari-hari yang sebelumnya, dan semoga Allah sentiasa memelihara mereka hingga saat mereka kembali bertemu denganNya....

**************************


Ukhwah, atau hubungan silaturrahim yang erat tidak terbentuk dalam sekelip mata. Ia memerlukan suatu proses penyucian jiwa, pemurnian akidah kepada Allah dan pemahaman yang jelas tentang deen Allah.

Oleh kerana itu, ukhwah yang terbentuk atas lafaz syahadah Lailahaillah, melampaui batasan keturunan, bangsa, darjat mahupun sempadan daerah manusia di atas muka bumi ini. Atas faktor inilah, golongan Muhajirin dan Ansar bersatu dengan aman di bawah pimpinan Rasulullah SAW.

Namun nikmatnya bukan sekadar keakraban perhubungan, tetapi kemanisan berukhuwwah yang turut membawa kepada keikhlasan untuk mencintai sahabatnya lebih daripada mencintai dirinya sendiri. Subhanallah. Sesungguhnya itulah tahap itsar , tiada yang memberatkan baginya untuk menolong sahabatnya semata-mata kerana Allah.



"Cinta dan kasih sayang merupakan titik tolak bagi dakwah yang berhasil. Daie yang berkesan ialah yang memiliki cinta dan kasih kepada sesama manusia, ia menjadikan dirinya seperti bejana yang penuh dengan cinta dan kasih sayang yang tulus kepada semua"
-Dr Muhd Said Ramadhan Al-Butty-



"Yang saya maksud dengan ukhuwah adalah terikatnya hati dan ruhani dengan ikatan
aqidah. Aqidah adalah sekokoh-kokoh ikatan dan semulia-mulianya.

Ukhuwah adalah

saudaranya keimanan, sedangkan perpecahan adalah saudara kembarnya kekufuran.
Kekuatan yang pertama adalah kekuatan persatuan; tidak ada persatuan tanpa cinta kasih;
minimal cinta kasih adalah kelapangan dada dan maksimalnya adalah itsar
(mementingkan orang lain dari diri sendiri).


Al-Akh yang tulus melihat saudara-saudaranya yang lain lebih utama daripada
dirinya. sendiri, karena ia, jika tidak bersama mereka, tidak dapat bersama yang lain.
Sementara mereka, jika tidak dengan dirinya, dapat bersama dengan orang lain. Dan
sesungguhnya serigala hanya makan kambing yang terlepas sendirian.

Seorang mukmin

dengan mukmin lainnya ibarat sebuah bangunan, yang satu mengokohkan yang lain.
"Orang-orang mukmin laki-laki dan orang-orang mukmin perempuan, sebagian
mereka menjadi pelindung bagi lainnya.


Demikianlah seharusnya kita."

-As-Syahid Imam Hassan Al-Banna-








5 comments:

mazni mahirah said...

masyaAllah..
indahnya ukhwahfillah..
hati yg tertaut dgn ikatan aqidah memberikan kemanisan yg x trgambar..
kasih sayang itu satu kekuatan..



..sy rindu sgt2....

alhuda said...

ya, secebis nikmatNya, ku juga merindui itu...

subhanallah,you can act tell the difference...indah kn perasaan itu?dan itulah penguat kita..


merindui kamu...

khadijah rusli said...

huda, i cried T.T

hmmm..mungkin tangisan rindu
rindu untuk bertemu anda dan semua akhawat..
masya Allah...mujahadah dirumah sgt payah..
sedikit cuak nak fly nie..
smg hamasah diri dan anda tidak berkurang...

yang sgt sgt rindu huda..
dan semoga kita sentiasa kekal di jalan dakwah dan tarbiyah ini..
may Allah always bless you and loves u moreeeeeee.....

hugs and kisses
hugs again..this time tightly..hehehe

alhuda said...

hanya Allah dan ijah je yg tau 'sesuatu' di sebalik cerita ini..huhu (^_^)

i pray for your safe journey to dublin. can't wait to meet you any longer.hugs and kisses and prayers i offer to you, may Allah strengthens our ukhwah fillah..aminn

yg sentiasa rindu ijah...sampai kita ke syurga.amin.

kingspreacher said...

MashaAllah terkesan..

Best citer ni! Keep up you sharing :)