Sunday, February 7, 2010

Tarbiyah tanpa laptop

Menulis post ini, menyebabkan saya benar-benar teringat post saya pada awal semester pertama dahulu: tarbiyah tanpa internet

Kali ini, permulaan semester kedua yang akan bermula pada esok hari akan menjadi-tarbiyah tanpa laptop.

Post ini saya tulis bukan berniat untuk meraih simpati, membesar-besarkan cerita, atau sebagainya. Saya tulis ini agar orang-orang yang berurusan dengan saya sedia maklum akan kekurangan ini, maka saya pohon seribu kemaafan jika kalian tertunggu-tunggu, tertanya-tanya atau apa sahaja jika saya lewat/tidak memberi respon pada isu yang memerlukan respon/jawapan saya dengan segera.

Ini adalah ujian Allah buat diri saya yang masih lemah dalam menggapai cintaNya. Allah sedang menguji sejauh mana saya lebih mengutamakanNya daripada kecintaan kepada dunia. InsyaAllah, Allah akan gantikannya dengan sesuatu yang lebih baik.

Buat Siti Shafarwati dan Aisyah Ismail yang menanti post Pencarian II: UK, maaf rasanya saya tidak dapat meneruskan hajat saya untuk menyambung post tersebut kerana kekangan ini. Tapi jangan risau, andai ada rezeki untuk kita saling menghubungi, akan saya kongsi kisah-kisah kami yang penuh dengan unsur berdikari, kesabaran, kekuatan, kerinduan yang menyulam sepanjang jaulah kami.

Pasti anda tertanya-tanya ke mana menghilang laptop saya. Laptop saya menjadi mengsa kes kecurian. Tetapi tidak perlu saya ceritakan details nya di sini. Semua kekuatan yang saya perolehi untuk terus menempuh hari-hari mendatang di bumi asing ini, semuanya datang dari Allah. Allah sahaja tempat kami memohon perlindungan..insyaAllah, ada hikmah di sebalik setiap kejadian yang berlaku. Moga tiada rasa sedih, kesal dan kecewa di atas kehilangan perkara dunia ini.

Maka, kembalilah saya ke zaman di mana pelajar-pelajarnya tidak memiliki laptop, dan lebih banyak menulis sendiri perkara-perkara penting pada kertas. Dan saya juga kembali seperti mana ketika semester 1 dahulu, iaitu check email through handphone again=)

"Sesungguhnya selepas kesusahan, ada kesenangan"


Khusus buat IPIS yang dalam perancangan untuk membuat meeting aktiviti 2010 dalam masa terdekat ni, saya yang sedang menanti respond dari kalian ingin memohon maaf jika kalian pula yang terpaksa menanti respond saya.
Juga YahooGroups dan segala groups yang berkaitan dengan saya, maaf sekali lagi.

Jika kalian sulit untuk menghubungi saya secara online, atau memerlukan respond saya dengan segera, sila hubungi saya menerusi nombor handset saya instead of menggunakan YM, Skype,Facebook etc.

Doakan supaya Allah beri kami kekuatan dan keberanian untuk menempuh cabaran-cabaran di hari mendatang. InsyaAllah.



"Siapa yang bersabar di atas ujian, Allah akan sempurnakan sabarnya dan memasukkannya ke dalam syurga mana yang dia suka..orang mukmin sama ada lelaki atau perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah swt tanpa dia membawa dosa sedikit pun...."


Ini baru sedikit....

2 comments:

Anonymous said...

Salam huda....

huhu...insyaALLAH, segala kekuatan itu daripada ALLAH semata2..

kesabaran itu adalah kunci utk menghadapi dugaan ILAHI...dan ini adalah satu lagi cara ALLAH nak ajar kita utk bersabar.. sabar tu,mudah dilafazkan namun pedihnya hanya ALLAH yg tahu.

tp, bila bersabar, ALLAH akan sentiasa bersama n mendekat dgn kita..

=)

~ saya tunggu masa pertemuan kita seterusnya ;) ~ ctsha ~

alhuda said...

insyaAllah~=)

kecil saja ujian ini,jika nak dibandingkan dengan ujian Allah pada orang lain dan nikmat Allah setiap saat pada kita:)

maka, bersyukurlah, dan sabarlah~

*miss u ctsha*