Monday, September 7, 2009

Patah balik ke Ireland:Mom's Instinct



(Dah lama tak update blog. Maka akan dimulakan dengan update diri.)


Status 2007: Tak nak fly, sangat-sangat nak buat medic kt UIA Kuantan. Tapi Allah izin tak dapat tempat kat UIA. Kecewa, maka terus menerima Program Ijazah Luar Negara di Kolej MARA Banting untuk program International Baccalaureate yang baru kali pertama dengar.


Status 2008: Memilih untuk ke Ireland, mungkin kerana terdedah kepada 'produk-produk' Ireland. Tapi lebih prefer untuk twinning Dublin-Penang,Malaysia kerana dapat buat clinical years bersama patients from Malaysia. Lebih senang rasanya untuk memahami sikap pesakit-pesakit Malaysia ni. Tetapi, nama tersenarai dalam IUMC, yang terdiri daripada 4 universiti di Ireland.Interview juga berjaya alhamdulillah.

'Tak mengapa, alhamdulillah.Allah ingin berikan yang terbaik. Cuma subjek HL ku sentiasa fluctuates ni..risau juga'


Status 2009: Result IB 2009 memberitahu bahawa saya tidak layak ke IUMC, kerana subjek HL saya. Kemudian menghadiri temuduga University Of Newcastle, Australia dan NUMED(Twinning Newcastle UK dan Malaysia). Keputusan temuduga yang tidak kunjung tiba, agak meresahkan.

"Huda, ummi rasa kamu tak dapat yang UK dan Australia ni...rasanya kamu akan ke Ireland juga....I just can feel it",luah ummi suatu hari.

"Ummi, secara logiknya saya memang tak akan ke Ireland...sebab application ke Ireland bulan 9 tahun lepas..dah takde peluang dah. Kalau tak lepas 2 interview ni, tah le mana nak g blaja..," balas saya.


Ogos 2009: Interview RCSI/PMC. Alhamdulillah, ada tempat untuk saya. Syukur. InsyaAllah dijangka 27 September 2009 akan bersama rakan-rakan yang lain untuk ke Dublin. Dapat la beraya seminggu di Malaysia=) Dan memang dahulu saya teringin untuk program twinning, kerana clinical years dibuat di Malaysia. Alhamdulillah....


Ya, patah balik ke Ireland. Mom's Instinct.

Sesungguhnya, susunan Allah itu cantik~

Ummi adalah orang yang paling gembira. Dan sebenarnya ummi tak begitu mengizinkan saya untuk travel ke negara lain ketika cuti. Saya tahu ummi sangat risau. Sebab saya yang pertama dalam keluarga yang akan belajar di luar negara. Walid tidak begitu kisah, kerana walid senang membiarkan kami membuat pilihan sendiri.(Tengoklah macam mana ye ummi...ala huda pergi 2 tahun setengah je!)



"Ya Allah, Tuhan yang sentiasa memelihara orang-orang beriman, Tuhan yang tidak pernah leka dan lalai, kami bertawakal kepadaMu dalam segala urusan kami sepanjang hari. Kuatkanlah hati kami di jalanMu, dan kuatkanlah ikatan kami dalam berukhuwah keranaMu. Berikanlah kami kekuatan untuk berjihad di jalanMu, dan jadikanlah kami termasuk dalam golongan orang-orang yang bertaqwa. Jauhkanlah kami daripada godaan syaitan dan dunia yang sentiasa menghambat kami, dan jadikanlah kami termasuk dalam golongan orang-orang yang sabar..."




p/s: post ini agak terlewat.

4 comments:

aisyah ismail ♥ said...

Allah sebaik2 perancang.. He knows.. and He always knows the best for us..

bersama meneruskan perjuangan dan perjalanan hidup ini dalam redhaNya =)

alhuda said...

Allah ada di mana2=)

iAllah,ini peluang utk tingkatkan diri, moga istiqamah dalam jalan dakwah dan tarbiyah

humaira said...

salam, kak huda.
flight 27 september tuh pukul braper?
mlm ker?

alhuda said...

xsure lg pkul bape...lgpun skrg pgwai mara tu busy ngn dak uk yg stiap hari dlm mggu ni ade je yg fly~nnt dh tau akak inform dj iAllah