Saturday, September 26, 2009

Bukan manusia biasa

Bukan tumbuhan biasa.....



And miracle from this Allah's creature:

"Tuhan yang telah menjadikan api (boleh didapati) dari pohon-pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu, maka kamu pun selalu menyalakan api dari pohon-pohon itu."
(Yaasin:80)


Bukan binatang biasa.....


And miracle from animals:
"Dan binatang-binatang ternak itu, Dia juga menciptakannya untuk kamu; terdapat padanya benda-benda yang memanaskan tubuh dari sejuk dan beberapa faedah yang lain dan daripadanya juga kamu makan.Dan bagi kamu pada binatang-binatang ternak itu, keindahan (yang menarik hati) ketika kamu membawanya balik untuk berehat (pada waktu petang) dan ketika kamu membawanya keluar (pada waktu pagi).Dan binatang-binatang itu pula membawa barang-barang kamu ke mana-mana negeri yang kamu tidak dapat sampai kepadanya melainkan dengan menanggung susah payah. Sesungguhnya Tuhan kamu Amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya."
(An-Nahl:5-7)



Dan semestinya, kita bukan manusia biasa.

'Wahai sekalian umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu: Bukti dari Tuhan kamu dan Kami pula telah menurunkan kepada kamu (Al-Quran sebagai) Nur (cahaya) yang menerangi (segala apa jua yang membawa kejayaan di dunia ini dan kebahagiaan yang kekal di akhirat kelak).'
(An-Nisa':174)


****************

"Eh, saya ni biasa-biasa je! Takde la baik sangat, nak kata alim pun tak juga"

"Alah, biasa la diorang tu! Dah macam trend dah sekarang"


Pernah baca Surah Azzariyat ayat 56?

Lihatlah kembali, dan fikirkan. Adakah kita hanya manusia biasa?

Mengenang kisah iblis yang enggan sujud pada Nabi Adam, sedangkan malaikat, makhluk Allah yang sentiasa bertasbih memuji Allah yang satu, taat pada perintah Allah untuk sujud pada Nabi Adam, manusia pertama yang Allah ciptakan.

Malaikat sujud pada manusia pertama ketika di syurga. Binatang akur dengan kejadiannya yang sememangnya diciptakan Allah sebagai kegunaan oleh manusia. Pohon-pohon, juga akur dengan kejadiannya yang juga demi keselesaan manusia, terutamanya bekalan oksigen.

Jadi, kamu manusia!Termasuk diri saya sendiri,adakah kita ini manusia biasa setelah Allah angkat darjat kita sebagai khalifah di muka bumi, segala tumbuhan dan binatang pasrah dicipta untuk kegunaan makhluk ciptaan Allah yang sedikit pun tidak sedar betapa dia bukan manusia biasa??

Fikirkan kembali.


Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).
(Ali Imran:110)



p/s: kerana saya bukan manusia biasa, saya mohon pada Allah agar saya kekal menjadi bukan manusia biasa, dalam rangka saya ingin mengembara demi mencari redha Allah.

Ini post sebelum saya meninggalkan Malaysia utk menjejakkan kaki ke bumi Dublin, 27sept pkul 2350.

Ya, saya bukan manusia biasa.


(sy ok je.tp xley tahan ar if mak sy nangis,adehh.)

1 comment:

Rabiatul Adawiah A. Basir said...

salam akak...
mga slamat tibe d Dublin akak!

kim salam kat akak2 laen k

mis u all..

uhibbukifillah;)