Monday, December 22, 2008

PJU as booster



Alhamdulillah, syukur kpd Allah coz selamat pergi dan kembali dari ILDAS semalam. I learnt a lot, n met many people who also come to this programme in mission to strive for mardhotillah.
Thanx Mazni, Dzulaikha, Afifah, Ain dan Amal O sebab sudi pergi same2 ke program ni dan enjoy dgn sgala pengisian yang diberi. Saya terharu, moga Allah membalas segala kebaikan kalian. Thanx Aisyah Razak, sudi offer rumah hari tu.
Syukur juga, diberi kesempatan jumpa kawan sek rendah yg dah 7 tahun xjmpe...Qayyimah Nabiha, pelajar asasi pergigian di UIA PJ. Moga ukhwah kita sentiasa mekar, walaupun jarang bersua.
Saya berjumpa dengan ramai sahabat baru, yang hati-hati mereka begitu terikat dengan Allah. Kagum dengan ilmu yang mereka miliki, dan sebelum melangkah ke tahun 2009, dengan hadirnya ke program ni saya dah pasang niat baru.....Huda, let's move to the second phase of improvement....

Ilmu mestilah disusuri dengan amal. Kita xboleh menjadi orang yang bermaklumat sahaja, kerana tidak dicambahi dengan aplikasi ilmu yg dimiliki. Orang yang bermaklumat bukanlah orang yang berilmu.Mereka adalah sama dengan buku, robot atau komputer sahaja, sedangkan orang yang berilmu ibarat sebuah pokok yang sentiasa menghasilkan buah bagi sesiapa yang menghampirinya, dan tidak gagal untuk memberi manfaat yang lain.

Hebatnya mereka. Jika diberi kesempatan, saya ingin bersua lagi dengan rakan PJU. Ukhwah yang terbina selama 3hari 2 malam terasa manisnya dan kerinduan mula menggamit. Mereka adalah mujahid berintelek, mengorban tenaga utk ummah. Terasa persiapan diri sebagai daie masih banyak perlu dibaiki, bak kata As-Syahid Imam Hassan Al Banna :

"Kewajipan kita lebih banyak dari masa yang kita ada"

So, as a muslim, cari ilmu dan amalkanlah ia. Jadikan amal sebagai add on value kepada peribadi kita untuk membentuk diri dan jiwa. Belajar selagi ada peluang, dan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara. Hayati surah Al-Asr.

"...Allah mengangkat darjat orang yang beriman dan orang berilmu di
antara kamu beberapa darjat..." (58:11)
"Wahai manusia, sesungguhnya Allah telah menjadikan kamu dari
seorang lelaki dan perempuan, kemudian kami jadikan kamu
bersuku-suku dan berbangsa-bangsa agar kamu saling mengenal.
Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah
adalah orang yang paling bertaqwa. Sesungguhnya Allah maha
Mengetahui dan maha Teliti" (49:13)


4 comments:

Anonymous said...

salam...thanks jugak kt huda sbb sudi bersama2 kte g program tuh..
alhamdulliah byk jugak ilmu yg dpt dr peogram tuh..smoga program cmni dpt menjadikan kte sumer as better muslim =)

LOO (o_o) said...

syukran jazilan kpd huda n sahabat2 lain krn sudi luangkn masa join PJU ni,berkongsi ilmu dengan kami.InsyaAllah,mog aukhuwwah yg terjalin antara kita terus mekar dalam rahmat Allah.moga Allh permudahkn segala urusan huda..InsyaAllah ada rezeki kita jumpa lagi ye :)

Ansorullah said...

Salam'alayk huda...

nice to hear about the camping HALUAN & PJu that u had gone b4...they're all very interesting n memorable moments rite... but the most important think is Ukhuwwah with others that really built the Kenangan..

Kenangan Membina Ukhuwwah, Ukhuwaah membina Kenangan...

intervw uni mane nnt ye?? all da best k..

alhuda said...

thanx for the comments...hopefully sgala ape yg blaja ke cini akan diamalkan utk resolution thn baru ni...insyaAllah...aminn