Thursday, October 16, 2014

Rintihan Nuh

photo from generalwaruchi.blogspot
                              


Di dalam kalangan para Rasul, dia memiliki umur yang paling panjang.

Sebagaimana para Rasul yang lain, dia berdakwah kepada kaumnya siang dan malam.

Siangnya dia di kampung lain menyeru penduduknya agar mengesakan Allah, pada malam hari dia di tempat yang lain, setia menjalankan amanah yang sama seperti hari dan waktu sebelumnya.

Barangkali, jumlah pengikutnya antara yang paling sedikit berbanding rasul-rasul yang lain. Tempoh dakwah antara yang paling lama, bersama jumlah orang beriman yang paling sedikit.

Dia juga mempunyai keluarga. Namun tidak semua anak-anaknya beriman kepada agama yang dibawa oleh Nuh. Tak pernah ada sehari pun dia berputus asa untuk memujuk anaknya agar mengesakan Allah, hinggalah di saat-saat genting tatkala bah besar melanda, harapannya masih ada. Namun Allah lebih mengetahui, anaknya angkuh untuk teruskan pendakian ke tempat tinggi tetapi akhirnya gagal menyelamatkan diri.

Hati Nuh merintih.

‘Dia (Nuh) berkata, “Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam.
Tetapi seruanku itu tidak menambahkan iman mereka, malah mereka lari daripada kebenaran.
Dan sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka untuk beriman agar Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jari ke telinganya dan menutupkan wajahnya dengan baju dan mereka tetap mengingkari dan sangat meyombongkan diri.”

Dia mengadu sepuas hati kepada Allah. Menangis semahunya merayu kepadaNya. Kebimbangan yang dibebani oleh Nuh teramat besar. Sama ada kaumnya beriman atau kafir, itu lah yang akan menjadi corak kepada generasi yang akan datang. Generasi yang beriman dan bersyukur dengan nikmatNya atau generasi yang tidak gentar melanggar perintah Tuhan. Allahuakbar..

Janji Allah pun berlaku. Langit melimpahkan kandungannya, dan bumi memancarkan airnya. Bah besar berlaku dengan sangat pantas. Tiada tempat berlindung, melainkan golongan yang telah dilindungi oleh Allah, di dalam bahtera bersama pelbagai jenis haiwan atas arahan Allah SWT.

‘Binasalah orang-orang yang zalim’.

JanjiNya disempurnakan, banjir surut seperti sediakala. Namun hati Nuh  tetap hiba terkenang anak tersayang yang turut sama ditimpa azab. Kesedihan dan harapan Nuh yang tidak berbelah bagi pada anaknya ditegur oleh Allah kerana memohon sesuatu yang tidak diketahui Nuh akan hakikat sebenarnya.

“Ya Tuhanku, ampunilah aku, ibu bapaku, dan semua orang yang beriman lelaki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kehancuran”.

********************************************************************************************

Surah Hud, 12: 25-49

Surah Nuh, surah ke 71 daripada mula sampai habis.

Adikku,

Mari muhasabah kisah Nuh yang mulia. Setiap barisan cerita dan rintihannya di dalam Al-Quran, setiap satunya memberi ibrah yang berbeza.

Suratul Hud berkisar berkenaan arahan Allah dan suasana yang berlaku ketika itu.

Suratul Nuh khusus berkenaan rintihan Nuh pada Allah, tiada kisah sirah walaupun seayat.

Ibrah yang sangat terkesan pada jiwa kita tentang kesungguhan Nuh menyampaikan dakwah- kecintaan Nuh pada keluarga dan kaumnya agar terselamat daripada azab Allah- fitrah manusia yang punya limitasi dan akhirnya kembali pada Sang Pencipta untuk memohon kekuatan- juga takdir-takdir Allah yang berada di luar pengetahuan kita sebagai hamba…

Hentikan tangisanmu, adikku. Allah sentiasa bersamamu. Orang-orang mukmin sentiasa bersamamu.

Mari, kita bersabar seperti Nuh. Berusaha seperti Nuh. Bertawakal juga seperti Nuh.

May Allah loves you more than I do.

2 comments:

PeNaWar_HaTi said...

Subhanallah, kak Huda, Jazakillahukhairan kathira kak Huda, di atas perkongsian yang sangat hebat ini.

Sesungguhnya taufiq dan hidayah itu adalah milik Allah, marilah kita sama-sama meneruskan amanah menjalankan usaha menyebarkan Islam, semoga Allah terus kuatkan hati-hati kita dan terus istiqamahkan hati-hati kita di atas jalan Islam. Allahumma amin..

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.