Thursday, November 28, 2013

"They can see the difference"

Maybe since the war between Muslims who still have The Prophet Rasulullah SAW besides them with those who disobey Allah (the kuffar), they can see the difference.

And maybe since the First Crusade in 1095, they also saw the difference.

And during the war between Arab-Israel in 1948, they did see the difference.

What was it actually?

(Below was an extract from an article written by Almarhum Dr. Said Ramadhan Al-Buty, in The Muslim magazine entitled 'A lesson from the Battlefield'. It was a true story regarding the conversation between his friend who had been imprisoned during Arab-Israel war in 1948, with an Israel officer on the day his friend was being released)


(And this extract was published in a memoir entitled 'Desperately seeking paradise" written by Ziauddin Sardar)


"Can I ask you something for which I, as a fighter unable to get a satisfactory answer before this?",asked his friend.

"Go on. Maybe I can help you to answer it", replied the Israel officer.

"Why don't you attacked Sur Bahir?

*********************
(below is the Malay translation of the extract since I couldn't find the original English copy.)
            “Mengapakah anda tidak menyerang Sur Bahir?”.Sur Bahir adalah sebuah perkampungan berhampiran Jerusalem, yang dikelilingi oleh dua koloni yang kuat, iaitu Tell Buyut dan Ramat Rahel.
            “Soalan yang baik. Adakah anda inginkan jawapan secara jujur?”
            Rakannya mengangguk tanda setuju.
            “Kami tidak menyerang Sur Bahir kerana ia diduduki oleh ramai tentera sukarela daripada Ikhwanul Muslimin.”
            “Apa perbezaannya? Anda seringkali menyerang posisi lain yang dipertahankan oleh lebih ramai askar, dalam situasi yang lebih sukar bagi anda.”

            “Bezanya ialah sukarelawan daripada Ikhwanul Muslimin adalah sangat berbeza dengan pasukan biasa anda. Bagi mereka, berperang bukanlah suatu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan di bawah suatu perancangan , taktik dan arahan yang diterima, tetapi suatu kenikmatan yang di mana mereka mengabdikan diri mereka dengan sepenuh jiwa raga. Dalam kehormatan ini, mereka sama seperti tentera kami yang berjuang demi Israel. Tetapi beza antara kami dan mereka ialah kami berperang untuk mencari negara untuk kami tinggal, dan mereka pula mahu mati! Untuk menyerang golongan yang bukan sahaja tidak takut kepada mati malah amat bersemangat untuk mati dengan penuh keghairahan, seperti mereka adalah kuasa jahat yang keluar untuk menentang sendiri umat manusia, dan untuk menyerang golongan sebegitu ibarat menyerang sebuah hutan yang penuh dengan binatang buas dan liar. Ia adalah risiko yang kami pilih untuk jauhi.”
            “Pada pendapat anda, apa yang telah mempengaruhi golongan ini sehingga mereka tidak gentar pada mati dan menjadi sepasukan tentera yang sanggup hadapi segala rintangan?”
            “Kesan kuasa magis dalam agama pada minda orang biasa ini,” balas pegawai Israel itu. “Orang-orang yang miskin itu masih lagi menjadi mangsa kepada bayangan indah syurga yang menanti mereka selapas mati, dengan susu dan madu, arak dan bidadari….Mereka adalah bahaya bukan sahaja kepada kami tetapi juga kepada anda terutamanya….”
            Sahabat itu memberitahu Almarhum Dr. Said Ramadhan bahawa beliau merasakan sangat teruja dengan perbualan itu, ‘seperti dilahirkan semula. Saya sedar bahawa kuasa kepada senjata tersimpan dalam konsep kepercayaan dan kematian suci demi agama’ Almarhum Dr. Said Ramadhan memberitahu para pembaca bahawa insiden tersebut telah mengubah hidup rakannya dan dia menjadi seorang muslim yang taat(dan, melalui tekaan, juga ahli Ikhwanul Muslimin). Saya (penulis, Ziauddin Sardar) mempunyai masalah besar dalam kepelbagaian ketaatan ini. Dalam mengakui keberanian pejuang Ikhwanul Muslimin, saya berpihak kepada pegawai Israel itu. 

********************************************

Yes, they can see the difference inside these Muslims who fights in the cause of Allah. Motivasi syurga mereka sangat jelas, seakan-akan syurga itu terlihat di hadapan mata. 
Datangkanlah apa sahaja, sedikit pun mereka tidak gentar. 
Subhanallah...

Seorang Muslim itu hakikatnya perlu berbeza dengan orang-orang sekelilingnya. 
Dia yang mempunyai jadual waktu yang berbeza, penampilan yang berbeza, topik perbualan yang berbeza dan impian-impian yang berbeza. 
Perbezaan-perbezaan ini yang akan melihatkan ke mana arah pengakhiran kita. Sama ada kita memilih dunia, atau memilih untuk bahagia di akhirat sana. 

Kepada saudara-saudaraku yang memilih untuk menjadi berbeza, ketahuilah bahawa Allah bersamamu!


Picture from monumen-books.com

1 comment:

Anonymous said...

Tidak cukup dengan menjadi insan biasa sahaja. Perlu bertekad untuk jadi luarbiasa.

Hanya mereka yang luar biasa sahaja mempunyai keteguhan iman yang tinggi. Huhu