Saturday, November 14, 2009

Ya, Ganti Tempat


'ghuraba'

Hmm.

Bila duduk kembali, dan bermuhasabah diri,

Ada satu hakikat yang kita perlu sedar.

Hakikat yang akan membuatkan kita lebih sedar lagi,

bahawa:

Allah Sengaja Letakkan Kita di Peringkat Ini.


Ada orang, merasa perjalanan hidupnya cantik tersusun, sesuai dengan kehendaknya.

Ada orang, bertanya kepada Allah, mengapa hidupnya tidak seindah harapan jiwa?

Biarlah segetir manapun terasa dugaan yang ditempuh, hidup perlu diteruskan.

Yang pasti, setiap susunan, ada hikmahnya yang perlu dicari.

Mungkin anda selalu baca atau dengar ayat di atas. Ok.



Satu lagi hakikat untuk disedari,

Kita sebenarnya sedang menggantikan tempat saudara kita.

Hm, bagaimana tu?

Contoh terbesar, saudara semuslim di Palestin.

Kita ambil dari satu sudut: PELUANG.

Dari sudut PELUANG ini, saya kecilkan lagi kepada konteks pendidikan.

Melihat keadaan diri, rakan-rakan, adik beradik yang bertungkus lumus berusaha dalam pembelajaran masing-masing, benar-benar memberi gambaran bahawa kita memiliki peluang untuk melakukan semua ini.

Penderitaan yang dialami oleh saudara semuslim kita di negara lain seperti penindasan, catuan makanan dan perubatan, ancaman nyawa-menyebabkan mereka sampai tidak mampu untuk meneruskan pembelajaran formal mereka.

Maka, siapa yang ada peluang ini??

KITA!!

Jadi, kitalah yang sebenarnya sedang menggantikan tempat mereka untuk meneruskan pembelajaran dalam bidang-bidang yang menjadi fardhu kifayah untuk dipelajari.

Ini adalah salah satu motivasi untuk terus gigih berusaha.

"Ya, saya kena belajar bersungguh-sungguh sebab saya sedang menggantikan tempat saudara saya yang tak dapat peluang langsung untuk belajar!"


Demi Allah. Demi Islam. Demi Akhirat.



*******************

Monolog dalaman di suatu hari selepas exam anatomy:

'Bagusnye John dgn Elizabeth ni.Sume benda dorang tau. Nak tegur laa.Emm, nak cakap ape ye??-'Hey John, congrates for ur card signing(nama test anat) just now.You seems like know everything!'-Hmm...eh2,buat apa nak tegur dorang, cam tak perlu je.Tak penting pun. Lepas ni kena study lebih sikit. Orang Islam kena ada kualiti. Yup2!'



Ya Allah, berilah kami kekuatan dan kesabaran untuk meneruskan jihad di jalanMU ini...

9 comments:

Anonymous said...

salam alaik...
yes yes huda...
blaja blaja...
result mid term saya pun perlu byk usaha lagi...
sama-sama berusaha!!!
luv u fillah

may He loves u more than i do

Anonymous said...

Ada orang, merasa perjalanan hidupnya cantik tersusun, sesuai dengan kehendaknya.

Ada orang, bertanya kepada Allah, mengapa hidupnya tidak seindah harapan jiwa?

Biarlah segetir manapun terasa dugaan yang ditempuh, hidup perlu diteruskan.

Yang pasti, setiap susunan, ada hikmahnya yang perlu dicari.

"Mungkin anda selalu baca atau dengar ayat di atas. Ok."

KOMEN SAYEE:
ya saya sll bace
tp kadam2 terlupaa
jzkk ya ukhti!
saya nk cr himkah tu!
^_^ corkianz

alhuda said...

wsalam ijah.yup2, biar kita pelajar muslim yg memonopoli!
tau x, trasa sgt bsmngat bila nampak nama 'wan azizah wan ismail' kt dinding rcsi utk list student yg dpt award....trasa nk jd cm die!!

to ain, ya, slalu dgr kan ayat tu.tp kita slalu lupa.moga Allah selalu sedarkan kita aminn.

Aisyah Ismail =) said...

dear huda..

moga kita dikalangan hamba yang bersyukur di atas sgala yg telah ditakdirkannya..

dan aisyah suka sangat ayat nih.. x sure surah pe.. tapi Allah kata.. "wahai daud.. bersyukurlah dengan bekerjalah"

=)

moga terus kuat terus semangat terus thabat. barakallahufik ya huda ^^

p/s: btw kat cardiff ade sorang budak medic nih.. die orang palestine. =)

n huda gih pms x?

alhuda said...

salam aisyah~
subhanallah ada rakan dr palestin??bestnyee...!

jazakillah atas doa. ~bersyukurlah dengan bekerjalah~
sy ada tringat gk satu ayt quran mcm ni.

n: sy PEGI pms.=)
Jumpa di sana!!!(tp yg sdey ktorang dak rc blom final lg time tu so abes pms trus balik dublin utk study week)waaaa

hehe(^^)

siti_sha said...

Salam huda...

thanx atas post yg menarik ni...
smg ia jdi pembakar semangat utk saya sendiri terus belajar dgn bersungguh...

g pms nnt kirim salam kat semua...kita teringin nak jumpa anda semua tp saya akan g france cuti krismas ni.. =)

alhuda said...

wow.....pegi france org tu~~xsejuk ke??

hehehe

berjalanlah, dan perhatikan kebesaran Allah, sesungguhnya mengembara itu sangat bermanfaat bagi orang2 yg berfikir=)

Siti Fatimah Zaharah Zulkapli said...

huda.....ya Allah.ak rasa smgt blaja lak bila baca pos ni.thnkssss.

huda.rindu ko.rindu bebelan ko.ngee~

ritu, ad setan gemok dtg kaco idup aku soh ak jgn dtg lecture.n ak pon ikot setan gmok..

ritu, ak g german,jmpa akak usrah,tgk dia, sorang2 kt german,,

sgt inspiring.dia pegi lecture wlwpon sgt jao,,

sy maluuu.malu tak dtg lecture bkn sbb jao ke ape, sbb malas, da r dekat je,nek bas tros smpai dpn fakulti

malu ngn Allah

now i learned my lessons.alhamdulillah...wee~~~~

ps>aku g ireland n uk hjg bulan insyaallah.mau jmpa?jom2.mst ko windu gle2 kat ak kan2...weee~

alhuda said...

smoga kita dipertemukan!!!ujung bulan aku g pms hopefully by the time aku ade kt dublin ko ade kt cni gk!!

jom2 kite doa dpt jumpa=)